Hudební trasa

Na notách architektury

„Architektura je zkamenělá hudba,“ pronesl kdysi Johann Wolfgang von Goethe a určitě je na tom kousek pravdy. Tato dvě velká umění jsou si v mnohých ohledech velmi podobná a architekturu plnou říms, oken a proporčních vztahů lze často vnímat jako notovou partituru s jasnou rytmikou a taktem. Praha je toho jasným důkazem, a proto je prolínání architektury a hudby i tématem této trasy vytvořené ve spolupráci s Centrem architektury a městského plánování. Zavede vás na místa, která jsou neodmyslitelně spjata s hudební scénou i s úchvatnou architekturou – ať už jde o hudbu od Smetany nebo PSH, o funkcionalismus nebo rokoko. Pojďte s námi společně prozkoumat Prahu z pohledu dirigentů, muzikantů, zpěváků nebo DJs. Od nejslavnějších scén, kde se psaly dějiny českého národa, až po malé kluby, které představují současné trendy v moderním hudebním světě.

Hudebni Trasa Mapa

Informace o trase

Doba trvání: 44 minut

Počet zastávek: 6 + 1

Délka trasy: 3,5 km

MHD start: Muzeum

MHD cíl: Čechův most

Státní opera Praha 

Architekt: Ferdinand Fellner a Hermann Helmer

Rok dokončení: 1888

Nové německé divadlo, Německá opera, Divadlo 5. května, Smetanovo divadlo a Státní opera Praha. Ačkoliv se může zdát, že naše hlavní město oplývá mnoha operními a divadelními sály, uvedené názvy označují jedinou budovu v blízkosti Národního muzea. Její počátky jsou spojené s pražskými Němci, jimž scházela scéna pro představení v rodném jazyce. Z jejich iniciativy vznikl návrh od osvědčeného dua vídeňských architektů, kteří zde zajímavě zkombinovali různé architektonické styly. Ačkoliv fasáda a exteriér dodržují přísné neorenesanční formy, vnitřní prostory odpovídají pompéznímu stylu neorokoka. Bohatě zdobený interiér oplývá množstvím zlatých detailů a bývá označován za ten nejkrásnější ze všech pražských divadel.

Státní Opera
Wilsonova 4, 110 00 Praha 1-Vinohrady

Štěpánská pasáž – Klub Swim 

Architekt: Eugen Rosenberg

Rok dokončení: 1937

Klub Swim ve Štěpánské pasáží skvěle propojuje tanec, hudbu, dobré jídlo a funkcionalistickou architekturu. Činžovní domy na obou koncích pasáže obsahují všechny náležitosti tzv. emociálního funkcionalismu, který lze rozpoznat díky atypickému použití materiálů, například díky obkladu z leštěné žuly nebo kombinaci okenních rámů z chromované oceli a dřeva. Dochovaných detailů původní stavby využily v roce 2018 architektky Barbara Rozsypalová a Lenka Ciglerová z ateliéru MIAOW, když připravovaly kompletní přestavbu bývalé prodejny koberců v parteru na hudební klub Swim. Vznikl tak esteticky čistý prostor o dvou podlažích, který je zbaven přebytečných reklam a navazuje na svoji funkcionalistickou minulost. V prostorách bývalé kotelny vznikl taneční parket stylizovaný jako bazén i se skokanským můstkem jako DJ pultem, který však v zázemí domu nikdy skutečně neexistoval.

Stepanska Pasaz Klub Swim Hudebni Trasa Mapamatky 
Štěpánská 36, 110 00 Praha 1 – Nové Město

Pasáž Lucerna – Lucerna Music Bar 

Architekt: Vácslav Havel

Rok dokončení: 1921

Palác Lucerna byl prvním pasážovým domem v Praze a dodnes sem proudí davy lidí za kulturou. Nachází se zde kino, divadelní sál, kavárny a od konce dvacátého století i hudební klub Lucerna Music Bar, schovaný v podzemí budovy. Honosný palác vznikl díky staviteli a podnikateli Vácslavu Havlovi, dědečkovi prvního českého prezidenta. Železobetonový objekt odráží prvky pozdní secese i nastupující moderny. Prosklená fasáda do Vodičkovy ulice tvořená rozměrnými okny s útlými parapetními pásky z umělého kamene je pravděpodobně dílem architekta Osvalda Polívky, jehož provedení dvojice arkýřů mohlo inspirovat k názvu paláce. Skutečná lucerna pak visí při obou vchodech do pasáže, jejíž interiér doplňuje od roku 2000 socha Davida Černého s názvem Svatý Václav. Celý palác je bohatě členěný a nachází se zde i výtah páternoster.

Pasaz Lucerna Lucerna Music Bar Hudebni Trasa Mapamatky 
Vodičkova 36, 110 00 Praha 1 – Nové Město

Palác Louvre – Reduta Jazz Club 

Architekt: František Buldra a Richard Klenka

Rok dokončení: 1902

Sametová revoluce a sametový jazz. I tak by se dal popsat Reduta Jazz Club sídlící v novorenesančním paláci Louvre. V prvních letech fungování klubu Reduta se dramaturgie zaměřovala primárně na divadelní inscenace s hudební složkou. Svá první společná vystoupení zde měli například Jiří Suchý a Jiří Šlitr. Dva roky zde také působilo Divadlo Járy Cimrmana. Reduta se v průběhu let změnila na jednu z nejsvobodnějších uměleckých scén v Praze, a i přes tuhý odpor StB se později stala jedním z hlavních center sametové revoluce. Po roce 1989 začal pro klub zlatý věk a dosáhl opravdu světové proslulosti. V průběhu historie klubu tu účinkovali například Chris Barber, Glenn Miller Orchestra, Wynton Marsalis či B. B. King.

Reduta 4
Národní 20, 110 00 Praha 1 – Nové Město

Rudolfinum

Architekt: Josef Zítek a Josef Schulz

Rok dokončení: 1885

Nápad vystavět novou kulturní budovu nesoucí jméno následníka rakousko-uherského trůnu, arcivévody Rudolfa, přišel od České spořitelny, která ji nechala postavit při příležitosti 50 let od svého vzniku. Ve veřejné soutěži zvítězil návrh slavných profesorů pražské techniky Josefa Zítka a Josefa Schulze.  Rudolfinum je pohledově rozděleno na dvě části – výstavní prostory a koncertní sál. Exteriéru dominuje obloukovitě vypjaté jižní hlavní průčelí do náměstí a centrální schodiště, které má po stranách sochy alegorie světské a církevní hudby. Uvnitř se nachází slavná Dvořákova síň s 1200 sedadly, která ale ne vždy sloužila hudbě. V meziválečném období se budova stala sídlem Federálního shromáždění, za protektorátu se z chodeb opět linula hudba, avšak za účelem nacistické propagandy. Rekonstrukce se stavba dočkala  po více než 100 letech od svého otevření pod taktovkou architekta Karla Pragera, jenž zanedbanému Rudolfinu ponechal původní ráz a vrátil mu bývalou krásu.

Rudolfinum
Alšovo nábř. 12, 110 00 Praha 1-Josefov

Stalin Letná

Architekt: Jiří a Vlasta Štursovi

Rok dokončení: 1956

Dříve zde stávalo největší skupinové sousoší v Evropě představující Josifa Stalina v čele průvodu dělníků, dnes je tu venkovní centrum kultury. Historie kultovního místa je spjata s pomníkem prvního generálního tajemníka Komunistické strany Sovětského svazu, jehož stavbou vyvrcholily dlouholeté plány na monumentální zakončení osy vedoucí ze Staroměstského náměstí přes Pařížskou třídu a Čechův most až po strmý svah Letné. Takzvaná „fronta na maso“, jak Pražané s oblibou říkali 15,5 metrů vysoké žulové soše od Otakara Švece, vydržela na svém místě jen sedm let. Pak byla „tajně“ odstřelena. Strohý veřejný prostor s monumentálními schodišti z pera manželů Štursových zaplnil až roku 1991 Metronom od Vratislava K. Nováka. Dnes se tu v popelu komunismu prohánějí skateboardisté a od jara do podzimu místo slouží pravidelným hudebním produkcím a letnímu kinu.

Stalin Letna Hudebni Trasa Mapamatky
Letenské sady, 170 00 Praha 7-Holešovice

Zastávky mimo trasu

Klub Fuchs2

Architekt: Josef Fuchs

Rok dokončení: 1932

Spojení funkcionalistické architektury, ledního hokeje a hudebního klubu? V Praze na Štvanici se to podařilo. Řeč je o Fuchsově kavárně a dnes již neexistujícím zimním stadionu s umělou ledovou plochou. Právě zde v roce 1947 českoslovenští hokejisté poprvé zvítězili na Mistrovství světa. Sláva stadionu ale začala upadat po jeho  zastřešení v roce 1956. Poslední mistrovství se zde konalo o tři roky později, poté stadion sloužil už jen bruslení pro veřejnost. Na velkou slávu dnes může vzpomínat jen bývalá kavárna, jelikož proslulý stadion byl roku 2011 kvůli havarijnímu stavu zdemolován. Podobný osud mohl potkat i kavárnu, nebýt nadšenců z několika pražských kolektivů, jimž nebyl osud funkcionalistické stavby ze třicátých let lhostejný. Klub Fuchs2, který se zde v současné době nachází, si zachoval ráz předchozích podniků z kraje 80. let, kdy se z objektu stala diskotéka. Někoho tak může překvapit velmi svébytná atmosféra, kterou doprovází zajímavý hudební program. Ten zaručeně nadchne posluchače elektronické a alternativní hudby, na níž se Fuchs2 zaměřuje.  

Fuchs 2
Ostrov Štvanice 1125, 170 00 Praha 7-Holešovice