Vyšehradský železniční most

Původní železniční most přes Vltavu byl postaven v roce 1871, ale jako ostatní stavby nemyslel příliš na rychlý pokrok technologií vpřed. Měl pouze jednu kolej a později bylo zjištěno, že použitý typ železa není adekvátní jeho účelu. Na začátku dalšího století tak bylo nutné ho nahradit vetší a modernější konstrukcí, tentokrát již s dvoukolejným provozem. Za doby Rakouska-Uherska byl součástí takzvané Pražské spojovací dráhy císaře Františka Josefa II. a dodnes spojuje břehy Smíchova a Vyšehradu na stejném místě. Podoba mostu, kterou známe dnes, pochází z roku 1901 a vznikla podle návrhu firmy bratří Prášilů, jejichž libeňská mostárna se podílela i na konstrukci Petřínské rozhledny nebo Staroměstské tržnice. Na výstavbě se dále podílely další dvě pražské strojírny. Přípravy na výměnu starého mostu za nový proběhly za plného provozu a je pozoruhodné, že byly konstrukce vyměněny během velmi krátké dvoudenní odstávky. Železniční most pod Vyšehradem je vystaven v duchu pozdního klasicismu a za povšimnutí rozhodně stojí ocelové schodiště na vyšehradské straně.