Karlův most

Nejstarší pražský most přes Vltavu nese název po českém panovníkovi Karlovi IV. a jedná se samozřejmě o Karlův most. Vystavěn byl na místě ještě staršího mostu Juditina, který však strhla povodeň v roce 1342. Karlův most byl dokončen roku 1402 a až do 19. století nesl označení Kamenný most či Pražský most. Je postaven z pískovcových kvádrů a na obou jeho koncích se nachází věže – Malostranská mostecká a Staroměstská mostecká věž. K mostu se váže mnoho legend a pověstí, nejznámější je asi ta, že byla do stavebního materiálu přimíchávána vajíčka pro větší pevnost. Most vydržel stát bez poničení přes 650 let, ale v roce 1890 část strhla velká povodeň. Byl však opraven a poničené sochy vyzvednuty ze dna Vltavy a zachráněny. Po dva roky tak Karlův most nemohl být využíván a místo něj se přes řeku klenula provizorní dřevěná lávka. Od roku 1883 přes Karlův most vedla trať koňské tramvaje, její provoz byl však povodní přerušen. Doprava byla znovuzavedena až na konci 19. století a roku 1905 nahradila koňku elektrifikovaná tramvaj se spodním přívodem elektřiny. Tento systém pocházel z hlavy Františka Křižíka a díky němu horní troleje nerušily genia loci místa. Trať byla ale hodně poruchová a provoz byl ukončen v roce 1908 a nahrazen autobusovou dopravou, která zde fungovala až do roku 1938. Úplného očištění od dopravních prostředků se most dočkal v šedesátých letech. V současnosti je Karlův most jednou z nejznámějších památek v Praze, pěší zónou a chloubou města.