Národní technické a zemědělské muzeum

Dvojice funkcionalistických budov Národního technického a zemědělského muzea od architekta Milana Babušky doplňují letenský kopec od začátku 40. let. Původně se plánovalo stavět v místě Veletržního paláce nebo na místě další stavby na naší trase: Molochovu. Počáteční problémy s financováním byly částečně vyřešeny spojením institucí zemědělského a technického muzea, pro které měl vzniknout jeden objekt. Státní regulační komise ovšem požadovala, aby byla dlouhatánská stavba přerušena ulicí, a obě instituce také měly rozdílné požadavky na vnitřní uspořádání. Nakonec vznikly dvě budovy ve tvaru U a L rozdělené Muzejní uličkou, která měla být překlenuta symbolickou branou s kamenným překladem. I z té nakonec kvůli neustálým sporům sešlo. Smůla se se stavbami nesla i během výstavby, která probíhala za protektorátu, kdy obě budovy zabavili nacisté. Babuškův plán tak postupně zanikal v nánosu německého realismu a sorely a částečně byl obnoven až po revoluci v roce 2003, kdy budova prošla rekonstrukcí, která se ji snažila přiblížit ideálům návrhu z třicátých let. Již doba vzniku naznačuje, že se jedná o pozdní funkcionalismus v kombinaci s moderním klasicismem, který je pozorovatelný i díky cihelnému provedení fasády namísto běloskvoucí nedekorované omítky. Zasazení nahrává i plochá plechová střecha a symetricky situované vstupy akcentované bílými sloupy obložené kamennými deskami. Za pozornost stojí hala přistavená na budovu technického muzea, ve které se dnes nachází pověstná expozice dopravy.

Letohradská 1300, 170 00 Praha 7 – Holešovice

Jiří Jaroš o Centrální kotelně na Karlově